Onderwijskundige coaching

Het hebben van succesvolle leerervaringen zijn een belangrijke voorspeller voor het latere “plezier in leren” en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld van een kind. Dit zelfbeeld zal sterk bijdragen aan het latere succes in het leven. Kinderen hebben het recht zichzelf als waardevol en kundig te zien. Kinderen hebben recht op een leraar die hoge en positieve verwachtingen van hen heeft.

Het bieden van goed onderwijs, is een belangrijke factor. Ook daar heeft ieder kind recht op- zou je zeggen. Maar wat houdt goed onderwijs precies in? Is dat een leraar die een goede les geeft? Een EDI model volgt, de groep goed kent of de groep goed rustig kan houden tijdens de instructie?

Goed onderwijs betekent dat je handelt vanuit hoge en positieve verwachtingen, van elk kind. Door de focus te houden op het leren en niet slechts op het lesgeven bieden we kinderen succesvolle leerervaringen.

“Als je ziet wat je zag, denkt je wat je dacht, dan blijf je doen wat je deed en dan krijg je wat je kreeg”

Overtuigingen over het kind bepalen ons handelen, daar moeten we ons zeer bewust van zijn om te zorgen dat we alle kinderen een kans op leren bieden. Kinderen voelen feilloos aan hoe volwassenen over hen denken. 

Iedereen rondom het kind heeft daarom het bewustzijn (te ontwikkelen) van waaruit gehandeld wordt.
Goed onderwijs draait om het benutten van het leerpotentieel van ieder kind. Goede onderwijsresultaten en toetsuitslagen betekenen namelijk nog niet dat wij het potentieel van elk kind benutten. Net als dat tegenvallende resultaten (de niet behaalde insectienorm en/of het behalen van een score onder de landelijke normering) ook niet perse betekenen dat kinderen niet succesvol zijn geweest. 

In mijn coaching richt ik mijn aandacht op het handelen en dus op het denken van de leraar. Door na de lesobservatie gerichte vragen te stellen en situaties te spiegelen nemen we samen een kijkje naar de bron waar het handelen vandaan komt. Wat maakt dat de ene leerling kwalitatieve en gerichte feedback krijgt en de andere leerling niet. Zijn er leerlingen die mogelijk vaker de beurt krijgen? Staat de les centraal of het leren? Wordt er beredeneerd afgeweken van de lesmethode als blijkt dat dit nodig is? Waaruit bestaan eigenlijk mogelijke (onbewuste) lage verwachtingen?

  

Het Leerinstituut staat voor een blijvende impact op het onderwijs
Wij ondersteunen onderwijsprofessionals met wetenschappelijk onderbouwde strategieën, waarmee zij lesmethoden kunnen toepassen die zijn gebaseerd op hoge verwachtingen. In onze professionaliseringsprogramma’s ontwikkelen docenten de benodigde vaardigheden en instrumenten om het volledige potentieel van iedere leerling te benutten. Scholen die met ons professionaliseringsprogramma werken, ervaren:

* Verhoogde focus op het benutten van leerpotentieel van alle leerlingen.
*Een cultuur van hoge en positieve verwachtingen binnen het onderwijsteam.
*Verbeterde pedagogische en didactische vaardigheden.
*Ontwikkeling van een professionele leergemeenschap onder leiding van de schoolleiding.